Oktober 2016

Tirsdag d. 11 Oktober:

Så blev det endelig tid til at holde sommerferie, startede meget tidlig i Billund Lufthavn. Det vil sige da Susanne ville se på SASs hjemmeside om alt stadig passede i forhold til det vi havde bestilt i Marts hvor vi havde købt vores billeter så havde de flyttet os og skilt os ad på flyveturen fra Stockholm til Los Angeles, en flyvetur på over 11 timer, ikke i orden. Talte med dem i København og de sagde den fikser de i Billund, men det kunne de ikke, så det var med spænding vi henvendte os til SAS i Stockholm, de kunne ikke skaffe os vores første billeter igen, men ved at flytte en an fik vi nogle rigtig gode sæder, de forstod til gengæld ikke en pind af at de ikke havde fikset det i København. SAS´s´service på monky class er ikke nær så god som vi er vandt til fra KLM og Lufthansa, sorry. Efter et par timer i LA gik turen videre til Phoenix, dejligt vejr kl 18 og 34 grader og da vi kørte fra Taco Bell efter at have spist kl 20, 30 grader ik så ringe endda 🙂

Onsdag d. 12 Oktober:

Efter en god nats søvn og et solidt morgen måltid kørte vi til Tucson for at besøge Mary, som er Susanne´s reservemor, da hun boede ved hende da hun var udvekslingsstudent. Efter 1.5 times tid kørte vi ud til Sabino Canyon hvor vi tog en bustur op igennem Canyonen, perfekt vejr par og 30dive grader. Virkelig smuk natur, vi besluttede at tage bussen tilbage igen, da vi hverken havde noget at drikke med, og vi havde heller ikke nogen solcreme med, og da der kun går en bus i timen ville vi ikke gøre noget dumt. Men det er ikke sidste gang vi vil derop igen, og så vil vi være bedre forberedt. så gik det tilbage til Phoenix, lidt afslapning inden vi kørte ned på Red Lobster, Kan man lide fisk kan den kæde varmt anbefales 🙂

Torsdag d. 13 Oktober:

Efter et solidt morgenmåltid gik turen nordpå mod Grand Canyon, på vej gjorde vi holdt ved Montezuma´s Carstle, som er gamle indianer ruiner bygget ind i klipperne et stykke oppe på bjergsiden. Da stedet hører under National Park Service, købte vi et årskort, det kan nemlig godt svare sig hvis man skal besøge flere parker på sin tur rundt 🙂 Ikke langt derfra ligger Montezuma´s Well hvor der strømmer 60000 liter 23 grader varmt ferskvand op af undergrunden hver dag, man skal dog ikke bade i vandet da der er mange ferskvands igler idet. Så gik det mod Grand Canyon, som det første vi gjorde var at tjekke os ind på næste dags udflugt som var bestilt hjemmefra allerede i Juni måned. Derefter lige ud for at betragte der utrolig smukke natur, jeg ved at uanset hvor mange billeder man tager kan det aldrig give det virkelige senarie. Så kørte vi ned på det hotel hvor vi skulle være de næste par nætter, Yavapai Lodge. Igen kørte vi ud til et andet udsigtspunkt, der var et opslag om en måneskinstur med en ranger som guide, så hjem for at få noget at spise få noget varmt tøj på, da temperaturen falder til en 7 – 10 grader om aftenen. Guiden var utrolig god til at fortælle både om den foranding parken tager og om stjernerne, alt i alt en god dag. hjem og på hovedet i seng.

Fredag d. 14 Oktober:

Op før hønsene 04.40, der kom en bus og hentede os, for at køre os op til Grand Canyon Airport, der fik fik vi morgenmad og blev vejet, da det fly vi skulle med kun kunne have 9 personer samt piloten, der var dog ingen sikkerhedscheck, mærkelig nok. fik anvist vores pladser. Først gik turen ind over Grand Canyon, her var der en lille smugle turbolens, videre forbi Horseshoe Bend, et meget yndet sted og tage billeder også, så videre mod Page hvor vi landede. Her blev vi hentet af dem som skulle vise os rundt i Antelope Canyon, jeg tror ikke at hverken politi eller andre myndigheder derhjemme ville godkende dem til persontransport 🙂 Vel ankommet til Canyonen, blev vi orienteret om hvordan vi skulle indstille vores kameraer for at få de bedste billeder, guiden var utrolig god til at vise os de bedste stede og stå samt vinkelen på kameraet, som han fortalte det var forskelligt hvad tid på året samt tidspunkt på dagen de enkelte steder var bedst. Men et fantastisk sted som varmt kan anbefales. Så tilbage til Page i de samme biler, der ventede rigtige busser der skulle transportere os ned til Colorado River, for at komme derned kørte vi igennem en 3,2 kilometer lang tunnel med portvagt på, indført efter 11 September. dernede ventede der nogle store gummibåde, der skulle transportere os et stykke ned af floden, stille og roligt, hvis man er til den vilde tur står man på der hvor vi stod af 🙂 Det er også meget betagende at flyde lige så stille afsted og betragte hvordan Grand Canyon ser ud nedefra, undervejs så vi big horn, firben, slangeskind samt petroglyffer. Så stod den igen på bustur i 1.5 time inden vi trætte nåede vores hotel sidst på eftermiddagen.

Lørdag d. 15 Oktober:

Igen tidligt op, Susanne skulle ud og ride på muldyr langs kanten af Canyonen, ikke lige mig, så jeg gik en lille tur ned af den sti der er, de hårde går hele vejen ned og op igen, det er dog ikke noget man kan gøre på en dag, 1 på grund af afstanden, 2 på grund af den tynde luft. Da jeg gik rundt oppe ved hotellerne og området omkring traf jeg på forskellige hjortearter samt en roadrunner. Da Susanne kom tilbage fra sin tur, provianterede vi, og så gik turen mod Cortez, men med et par enkelte stop på vej ud af parken for at se blandt andet den Lodge der nede i bunde Af Grand Canyon og en hængebro over Colorado River. Igen en dag med masser af indtryk, herligt.

Søndag d. 16 Oktober:

Sov for en gang skyld længe, ned og fik morgenmad, eller det som amerikanere mener er morgenmad, pandekager, toast og kanelsnegl. Kl 9 var det tid til at komme videre, ikke langt uden for byen ligger Mesa Verde National Park, den skulle vi ud og se, igen gamle ruiner efter indianerne, men her er der en udvikling fra 600 til 1300 tallet, 28 forskellige ruiner, samtidig ligger de oppe på højsletten så udsigten en fantastik, højeste punkt er 8500 fod, svarende til ca 2850 meter, harfra kunne vi se over 250 kilometer :). Derefter kørte vi tilbage til Cortez for at spise frokost på Taco Bell. Så gik turen nordpå igennem sydøstlige del af Rocky Mountain. Her kan man virkelig se efteråret er sat ind nogle af træerne har allerede tabt deres blade mens andre stå i gule farver. på et tidspunkt var vi over trægrænsen. Vi tog en lille afstikker ind i Telluride, som er en gammel mine by, nu exklusiv ski sport sted. Derfra gik det mod vores hotel i Montrose. Spiste til aften på Applebees, så var det tid til football og en Samuel Adams Oktoberfest:)

Mandag d. 17 Oktober:

Så er det on the road again, efter mogenmad på hotellet. 9.30 gik turen mod Black Canyon of Gunnison, en forholdsvis ny national park, blev opgraderet i 1999, fra National Monument. Black Canyon er ikke så bred men har meget stejle vægge og vandet flyder betydeligt hurtigere end i Grand Canyon. Når man står og kigger ned fra de forskellige udsigts punkter skal man IKKE lide af højdeskræk. Derfra tilbage til Montrose for at spise frokost. Fra Montrose gik det af snoede bjergveje til Silverton,byen ligger i 9350 fods højde og er et yndet ski sports sted,byen er oprindeligt en gammel mineby, med den mest fantastiske bank, og et hotel er taget ud af en hvilken som helst western film. Derfra gik det igen på snoede veje til Durango, hvor vi bor på et B&B, rigtigt dejligt sted, her skal vi være et par dage, stedet hedder Antlers on the Creek.

Tirsdag d. 18 Oktober:

Idag står den på lav så lidt som muligt, slappe af, nyde det gode vejr 🙂 Havde sagt vi gerne ville spise morgenmad kl 8:00, det var lige før det var gået galt, min tlf pleje automatisk at skifte tid når vi er i de forskellige tidssoner, men den kunne åbenbart ikke hitte ud af at Arizona og Colorado har forskellige tidssoner 🙂 Fik et overdådigt morgenmåltid , gik op og så lidt fjernsyn inden vi kørte ind i byen for at se på den gamle bydel, ikke så historisk som Silverton, men alligevel værd at bruge et par timer på. Tilbage på det suveræne B&B, nød solen og en kold cola inden der var rødvin og canapeer, de servere noget hver dag mellem kl 5 og 6. fjernsyn resten af aftenen.

Onsdag d. 19 Oktober:

Så var det desværre tiden vi skulle forlade det overdådige B&B, dog først efter endnu en fantastisk morgenmad, fik udleveret en lille pose med vand og cookies til nu når vi skulle på tur igen, Service eller hvad? Først kørte vi op til en lille ZOO, der skulle have de vilde dyr der findes oppe i bjergene, samt enkelte andre dyr, lidt af en skuffelse, ikke fordi dyrene ikke så ud til at få det de havde behov for, mest af alt de omgivelser de havde, besluttede os for at en anden gang vil vi kun se ZOO´s der er registeret under AZA, hvor der visse standards der skal overholdes. Så gik turen tilbage til Durango for at køre sydpå. Vi gjorde holdt i  Aztec, for at se et kæmpe ruin kompleks med over 400 rum, igen et monument efterladt af indianerne, begyndt udgravningen i 1919 og ikke færdige endnu, indianerne bruge det af og til til forskellige ceremonier. Fra Aztec gik turen til Gallup hvor vi skal overnatte. Atter en god dag med en masse oplevelser.

Torsdag d. 20 Oktober:

Så blev det tid til at stikke sydover igen, og dermed forlade det skønne New Mexico. Vi kørte tilbage til Arizona for at se Petrified Forest og Painted Desert, som ligger i forbindelse med hinanden, Petrified forest er blevet til på den måde, at træstammer for mange tusinder af år siden har lagt under vand, derefter er de blevet begravet under et lag aske fra vulkaner og andre sedimenter, men det er asken som er gået i forbindelse med træet som gør at de er forstenet. Painted Desert er kommet til ved at aflejringer enten har været tildækket af ilt fattigt van eller har fået luft af og til så der kunne dannes jern. Derfra gik turen Meteor Crater, som blev dannet for ca 50000 år siden da der landede en meteor der, krateret er et af de bedst bevarede af slagsen, det er næsten en mile bredt og 500 fod dybt. Noget af et drøn det hat givet. Derfra kørte vi til Flagstaf, noget af turen foregik på den berømte Rute 66. I Flagstaf tog The Scenic Rute til Cottonwood, hvor vi skal være et par dage, sad ud og spiste til aften i t-shirt kl 7 om aftenen, dejligt.

Fredag d. 21 Oktober:

Morgenmaden, hvis man kan kalde 3 STORE pandekager med sirup morgenmad! blev indtaget på Crema Cafe, som ligger lige på den anden side af gaden af hvor vores hotel ligger, da der ikke er morgenmad her, men lavet en aftale med Crema Cafe vi kan gå derover og spise, med rabat kuponer. Så kørte i ned til togstationen for at købe billeter til togtur senere på dagen, desværre sagde den flinke dame alt udsolgt, nu er det jo ikke sådan at så ved vi ikke lige hvad vi skal gøre, hurtigt blev der lagt en ny plan 🙂 Vi besluttede os for at køre op og se noget nord for Flagstaf. Så tilbage af den vej vi kom igår op forbi Sedona og igennem passet hvor vi gjorde holdt for at nyde den smukke natur i Oak Creek Canyon, herefter gik det videre til Walnut Canyon, som er indianer ruiner, her gik det på stejle trapper og smalle stier, ( ikke noget hvis man har højdeskræk, da der for det meste ikke er noget gelænder! ) ca 1.6 kilometer i over 7000 fods højde, det kunne godt mærkes i de små lavlands lunger. Ind og få stempel i vores park pas. Så tilbage igen til Flagstaf, for at køre til Sunset Crater, som er en gammel udslukt vulkan, man mener det sidste udbrud var i 1100 tallet. Fantastisk natur, hvor man stadig kan se og fornemme hvilke kræfter der har været på spil. Så gik det hjemover, denne gang det meste af vejen på motorvejen, vi grinede lidt af et skilt der fortalte at hvis en lastbil havde bremse problemer så var der en rampe 10 miles fremme, 16 kilometer, så må man da ikke håbe de når den :). Tilbage i Cottonwood spiste vi til af på Panda Express, en kæde der laver kineser mad, som bare smager, til dessert stod den på is fra Dairy Queen. Så var det tid til at slappe af resten af den dag.

Lørdag d. 22 Oktober:

Morgenmad igen på Crema, fik hver en kæmpe stor cinnamon roll, over og slappe lidt af, (slå mave) og så satte vi snuden mod Phoenix, på vejen derned steg temperaturen lige og så stille for til sidst at ende på 38 grader ikke dårligt i oktober måned. Ville ind og se et hus tegnet af Frank Lloyd Wright, men alt udsolgt indtil sidst på eftermiddagen, købte billeter til rundvisning imorgen. hvad så jo vi skøre kugle kørte op til ZOO her i byen. Denne ZOO er godkendt af AZA godkendt, hvilket man tydeligt kan se. Så 10 forskellige klapperslanger, giraffer, tiger og hvad man ellers ser i en ZOO, det eneste de ikke har noget af er arktiske dyr, hvilket er meget forståeligt når man tænker på hvor varmt der er her. Sidst på eftermiddagen kørte vi til det hotel vi skal være på de næste par dage, inden turen går mod New York.

Søndag d. 23 Oktober:

Spiste morgenmad på IHOP, så fyldt godt op på pandekager, pølser, spejlæg samt lidt mere og selvfølgelig kaffe og cola 🙂 gik turen op til Taliesin, en bygning som den berømte arkitekt Frank Lloyd Wrights tegnede og brugte som sit vinter kvater, på grund af det varme klima. Hvis nogen spørger hvem pokker er han, så er det ham der bla. a. har tegnet Guggenheim Museet i New York. han var aktiv arkitekt lige til det sidste og han døde kort før han blev 92, det er værd at bemærke at ca. 1/3 af helehans produktion blev lavet de sidste 10 år han levede. Et sted der er værd at besøge hvis man går en lille smugle op i arkitektur, og ikke altid grimme duplo klods bygninger. Det hele kan jo ikke være indianer ruiner.

Mandag d. 24 Oktober:

Så blev det desværre tid til at skulle forlade det dejlige varme Arizona, skulle med flyet 06:55, så væggeuret blev sat til 04:10, så vi kunne komme med shuttle bussen 04:30, godmorgen du gamle. Tjek ind foregik ved fortovskanten, der fik vi også vores bording pas, det gik som smurt igennem security tjek, så skulle der lige købes noget morgenmad, om bord på United til New York. I New York fandt vi vores kuffeter og så med toget til AVIS biludlejning, der var i den grad ged i den der, de kunne af en eller anden grund ikke følge med, normalt stå bilen klar så vi bare kan se på en skærm hvor vi skal gå hen, men her tog det en rum tid inden vi fik en. Nå men ud kom vi da og så gik turen ud af byen, her skal man være på dupperne, der køres tæt, hårdt og hurtigt. Vel ankommet til Palmyra for at hilse på Maryann og Gery, nogle vi altid besøger når vi har mulighed for det, derefter hen for at spise sen aftensmad, derefter kaldte dynerne på hotellet.

Tirsdag d. 25 Oktober:

Kørte fra hotellet til Walmart og vekslede alle vores mønter, købte nogle doununt`s (morgenmad). Derfra gik turen op til Johstown for at se en by der blev mere eller mindre udslettet af en flodbølge efter en dæmning der brast i forbindelse med et meget langt og kraftigt regnvejr, årsagen dårlig vedligeholdelse. Derfra til Philadelphia hvor vi skal være 3 nætter. Spiste aftensmad på The Cheese Cake Factory, godt den og Taco Bell samt Panda Express ikke findes hjemme i Danmark 🙂

Onsdag d

26. Oktober:

Sov længe, tog op på 12 etage for at spise morgenmad, samt nyde den fantastiske udsigt derfra 🙂 Kørte ind i Philadelphia, efter en lille detour, Yvonne ( vores GPS 😉 ) skulle lige have den rigtige adresse kom vi til den gamle bydel, efter lidt søgen fandt vi en P-plads, det P-hus vi holdt i skal man ikke lide af klaustrofobi! Først ind for at få et kort over området, samt billetter til Independence Hall. Derfra gik vi over for at se Liberty Bell, samt historien bag tilblivelsen af klokken. Så var det tid til frokost og på vej dertil så vi hestevogne der holt parkerede, så en hurtig beslutning og vi sad under et tæppe og kørte rundt i det historiske område og fik en masse information om de forskellige bygninger. Hesten som hed Thunder gik stille og roligt i trafikken selv når store lastbiler kørte tæt forbi ham, holdt tilbage for rødt en street smart hest. sidst på eftermiddagen var det tid til rundtur i Independence Hall og så hvor de første stater var samlet inden de flyttede til Washington, utroligt at høre at bygninger var på nippet til at blive revet ned. Turen tilbage til hotellet gik nemt.

Torsdag d 27 Oktober:

Mæt af alle de oplevelser vi har haft de sidste uger besluttede vi at det var tid til at lave INGENTIG, dog blev det til en lille tur ned i Walmart, resultat at jeg brugte resten af eftermiddagen på at pakke kufferter om så alle vejede ca 23 kg.

Fredag d 28 Oktober:

Tidligt op, da det er tid til at forlade Philadelpia og og køre mod New York, og hjemrejse. Godt vi er i udkanten af byen og ikke skal igennem den, med den, når vi så hvilken kø der var den vej. Skulle have benzin på inden vi skulle ud på Interstate og det var på en tank der havde fuld service ved selve tanken, fedt. Kørte ned til Liberty State Park for at sejle til Ellis Island, derefter rundt om Frihedsgudinden og tilbage til udgangspunktet mens vi nød Skyline af Manhatten. Så banegården hvorfra dem der kom Ellis Island og skulle ud i landet. Så til lufthavnen for at aflevere bilen, da ham der skulle tage mod den så hvor meget bagage vi havde med sagde han at vi skulle hoppe ind i bilen igen så ville han køre os over til terminalen, så os begge på passagersædet, lidt trangt men pyt det var en kort tur, men en rigtig fin service AVIS. Ind tjek og hjem med den service SAS nu om stunder spiser sine  passagerer af med nu om stunder. 3 i 1 første sidste og eneste gang – sorry.