September 2013

10 september 2013

Så oprandt dagen til vores USA tur, var i god tid da vi skulle have en kat med for en anden opdrætter til USA. Ankom til Frankfurt 50 minutter før planlagt afgang, løb som gale, dette havde vi dog ikke behøvet da den maskine vi skulle med var forsinket på grund af uvejr. Endelig ankom vi til Boston, men håbet om at komme hurtigt ud forsvandt brat da flyet jo var forsinket fra Frankfurt, så først efter lang ventetid blev der en gate ledig så flyet kunne komme til at parkere! Efter lidt søgen fandt vi Canadieren der skulle have katte, fik den overdraget. Videre til lufthavnshotellet og på hovedet i seng, skal tidligt op og videre til Kansas City.

11 September 2013

Vågner tidligt, lidt jet lag er der. Spiser et solidt morgenmåltid og så afsted ud i lufthavnen og til Kansas City. Igennem sikkerhedskontrollen, først til Cleveland og så videre til Kansas. Op til AVIS der fik vi udleveret en Toyota på New York nummerplader! Hurtigt og kvikt. Ud på landevejen, som vi plejer en hurtig beslutning og vi er inde og se hvor Pony Express startede, nemlig i St. Joseph, den bragte breve til Sakramento i Californien, Expressen eksisterede kun i 1.5 år! årsagen var at telegrafen kom og udkonkurede den. Dem der red turen fra St. Joseph og til Sakremento var ganske unge forældreløse drenge, årsagen var ganske barsk, der var ikke nogen familier der mistede en søn når de blev dræbt af indianerne. Videre til hotellet til ren afslapning resten af dagen.

12 September 2013

Så gik turentil Omaha`s zoo, der skulle være USA`s bedste, den er flot men vi syntes at Sandiego zoo er bedre. Så bla.a en tiger der har haft bedre dage. Efter 5 timer izooen kørte vi tilbage til hotellet, med et et enkelt stop ved Starbucks.

13 September 2013

Har ikke fået skrevet i min dagbog.

14 September 2014

Tidligt morgen blev vi inviteret op til Leslie, fik hurtigt afbestilt vores hotelreservation i Springfield, kørte op til IHOP for at spise morgenmad. Ud på landevejen og op mod Colombia, på vejen derop tog susanne`s rejsebureau os forbi Marseline Missouri, årsag, det var her Walt Disney voksede op, og fandt allerede på de forskellige personer vi kender fra Anders and. Walt glemte aldig byen og donerede en masse ting til byen. Hende der viste os rundt havde selv mødt ham da hun var en lille pige, hvilket gjorde rundvisningen helt speciel. Derfra gik turen forbi en overdækket bro som kunne trænge til en kraftig renovering. Ankom sidst på efetrmiddagen til Leslie, hyggede os resten af aftenen med pizza eg cola.

15 September 2013

Startede med at køre ind på Leslie`s arbejde der var et par katte der skulle have en homonkur for at fremprovokere en løbetid. Så ind på Vaffelhouse og spise morgenmad! Lige over middag gik turen til Springfield for at se PBR (Pro Bull Riding), det er en mandfolke sport! Købe os hver et bæltespænde og jeg fik også undtagelsesvist en kasket. Så en masse god bullridding  bla.a  Asteroid og Bushwalker, vi regnede lidt på det og kom frem til at ca 10 procent kom til skade under de 3 dage konkurrencen er. Hjemme kl 23:30 og på hovedet i seng.

16 September 2013

Så har vi været på universitet og set hvordan man tag æg og sædceller ud! Først bedøver man hunkatten, sætter et skop op og derefter sætter man en kanyle i bughulen og pumper luft ind i den, derefter høster man æggene , putter dem i en speciel væske og opbevare dem ved kattens legemetemperatur. derefter bedøver man hankatten, sætter en stav op i endetarmen på den og malker sæden ud af den. Derefter kontrollere man hvor mange æg og sædceller der er. Efter et par dage efter man har befrugtet æggene sætter man dem tilbage i hunkatten og så venter man og krydser fingerne på at hunkatten ikke afstøder de befrugtede æg. Efter det meste af dagen på universitet hjem til Leslie for at spise til aften og se amerikansk fodbold NFL.

17 September 2013

Stod tidligt op for at sige farvel til Leslie, hun skulle på arbejd allerede kl 7. Spiste morgenmad og pakkede kufferterne og så ud på landevejen igen. Kom til St. Louis, der står nemlig en lille bue vi gerne ville se, efter en lille omvej pga af vejarbejde fandt vi den. Købte en tur til toppen af den , det er den mindste elevator jeg nogensinde har kørt i, ikke for folk med klaustrofobi! Men udsigten var aldeles fantastisk. Derefter så vi en film om opdagelsen af den nordvestlige del af USA. Ganske interessant, på knap 2 år fik de kortlagt hele Missouri River samt resten af vejen ud til Stillehavet. Videre til Nashville hvor der er dømt hvil. Spiste på Cracker Barral hvor vi også købte en lille smule i deres butik.

18 September 2013

Fra Nashville gik det videre sydpå til Lynchburg, en søvnig lille by med under 250 indbyggere, men med en verdenskendt fabrik, nemlig Jack Daniel`s  Destilleri. Vi tog en guidet tur, hvor vi fik set hvordan whiskyen bliver produceseret, al whisky af mærket bliver lavet her. Vandet får de fra en kilde der udspringer lige ved siden af fabrikken. Whiskyen er en af de få der bliver filtreret igennem trækul som de også selv laver, når kullet ikke længere kan anvendes til formålet bliver det pakket i posen og så kan grilantusiaster bruge det på deres gril. Det sjove eller spidsfindige er at i det counti hvor fabrikken legger er der forbud mod at sælge spiritus i forretningerne men så kan det bare købe lige på den anden side af åen. Herfra gikturen videre til Alcoa, spiste på Applebee`s hvor vi for engang skyld fik vin til maden, kaffe på Starbucks.

19 September 2013

Fra Alcoa gik det op i Great Smokey Mountain, vi har været her før men det var inden Susanne fik sit National Park Pas, så op og køre i bjergene, hvilket jeg ikke har noget imod, da der er utroligt smukt. Videre derfra og var vejene ikke snoet så blev de det! målet Bluestone Dam. Kom igennem noget fantastisk natur selvom noget af det var i kraftig regn og kørsel med en sigtbarhed helt ned på knap 50 meter, var ved at køre en skildpadde over. Kom frem til Lewisburg, her har vi base i et par dage.

20 September 2013

Da vi vågner og ser ud af vinduet, ser vi det regner i spandevis. Bestemmer vi os at det ikke skal forhindre os i at skulle ud og se noget. Vi kører nordpå , på et stykke vej der snor sig som en bedre alpevej! Igennem tåge så tyk at man skulle tro man kunne skære i den. Da vi kom til Green Bank, skinnede solen, var på en guidet tur ud for at se en af de største radioantenner i verden! Den er 100 meter i diameter og kan modtage utroligt svage signaler fra rummet. Der er et stort område uden for det område hvor de forskellige antenner står hvor der er restrektioner på hvilke elektroniske ting folk må eje og hvordan de skal afskærmes for ikke at forstyrre deres modtagere. De har folk ansat som kun kører rundt i området for at sikre sig at folk overholder restrektionerne. Antennen er så følsom at de kan se på deres udstyr at hvis man bruger sin bilnøgle på 50 meters afstand, bliver det registreret!

21 September 2013

Dejligt vejr, tørvejr men overskyet, kører mod Shenandoah National Park, da vi kommer til afkørslen som Susanne har udset er det blevet så tåget, på grund af vi er kommet så højt op at vi er kørt ind i skydækket, at vi beslutter os til at køre ned igen, for at køre længe ind i dalen og prøve igen senere, for vi skal have et stempel i vores Park Pas! Vejret blev ikke meget bedre dog så meget at det var forsvarligt at køre ind og få stemplet. Videre til hotellet for at slappe af efter en lang dag på vejene, især på grund af vejret.

22 September 2013

Spiste n let morgenmad på hotellet, ud i bilen, Susanne som guide , så kan det ikke gå galt, Daisy får lov til følge med fra sidelinien. Kommer frem til Fallingwater 10 minuter inden runvisningen starter. Fallingwater er tegnet af en af USA´s mest berømte arkitekter, nemlig Frank L right i 1936. pris for hel herligheden inklusiv møbler 13600 dollars. Men så er det også så tidsløst at det kunne have været lavet i år! Utroligt mange fine detaljer. Efter rundvisningen var der brunch. Så satte vi kursen op mod Maryann og Gerry, undervejs gjorde vi holdt hvor flight US 93 endte den 11 September 2001. Man kunne tydeligt mærke at amerikanerne ikke har glemt hvad der skete den morgen i 2001. Stedet er under National Parks beskyttelse.

23 September 2013

Sov længe og fik en dejlig morgenmad, aftalte at vi skulle være tilbage kl. 17. Kørte først op til Olies, og købte en del, derefter til Lebanon Country og så the armish, som stadig kører i hestevogn. Derefter ind og fik en bronie og mint choklade chip, uhmmm! Så stod der Walmart på programmet, derefter gik det ud over DollarStore, så detr er kun et problem tilbage, få plads til det hele i kufferterne samt at de ikke vejer for meget. Spiste sammen med Maryann og Gerry. Op og pakke alt!

24 September 2013

Så oprandt dagen hvor vi kan sige at vi har sat fod i alle 50 stater i USA. Vi forlod Maryann ved 8 tiden, slog et smut forbi Walmart, og så videre op til Harrans Racing Museum, som et  museum om hestesport i USA. Susanne fik sig en ny T-shirt og jakke. Derefter gik turen til OCC (Orange Country Choppers) for at få frokost, en nydelig restaurant med virkelig gode burgere, samt købe en T-shirt til mig. Så bla.a den motorcykel de lavede til minde om de brandmænd der mistede livet under 9/11  Købte en rundvisning på værkstedet, sagde goddag til Poul senior himself! måtte desværre ikke tage billeder da nogle af de motorcykler de var i gang med at bygge ville optræde i senere programmer på TV. ØV. Derefter til Vermont, vores sidste stat, bor på et fantastisk B&B der hedder Ormsby Hill.

25 September 2013

Stod op så vi kunne være nede og spise morgenmad kl. 9, fast tidspunkt. Som sadvanligt når det er B&B så det godt ud og smagte dejligt. Ud på landevejen for at opleve Vermont, gjorde først ophold ved The Mabel Museum, hvor man kunne se historien om hvordan sirup bliver lavet, indianerne vidste godt at sirup smager godt og det var dem der lærte nybyggerne hvordan de skulle gøre. Videre på de små veje med en smuk natur, tydeligt at det er ved være efterår heroppe. Så gik turen op til Ben & Jerry´s  icecreme fabrik, den ældste dem der er , lille men kører på fuld kraft, 3 mere i Nordamerika, 2 i Europa samt 1 i Japan. Fik en rundvisning, med en smagsprøve til sidst, det smagte godt. Hjem til vores B&B, en lille tur i boblebadet med et koldt glas hvidvin.

26 September 2013

Så skulle vi desværre forlade vores B&B, købte 2 bjørne for at have et specielt minde fra Vermont, og det at vi nu havde sat ben i alle 50 stater, hvor de skal stå når vi kommer hjem ved vi ikke, men mon ikke vi finder en løsning på problemet. Ud til østkysten, ud til Ann Key, hvor tegnedrengen virkelig skal være velpolstret. Til Boston hvor vi skal være i 3 dage. Susanne har fået en rigtig god deal på et kæmpe værelse.

27 September 2013

Efter en god nats søvn, ned for at få morgenmad, det var der også mange andre der havde fået den ide, men til sidst lykkedes det os at få et bord, Selve maden var god og flot. Kørte op af kysten og handlede de sidste ting i Walmart. Derefter op og se et af de ældste huse der findes i USA. Der hedder de 7 kviste og stammer fra 1668, noget af trækonstruktionen er fra det originale hus, hvilket må siges at være imponerende, da det samtidigt ligger helt ud til havet. Derfra tilbage til Boston , nu var det tid til at aflevere bilen, 3800 miles eller 6109 kilometer ikke så ringe endda, ham der tog imod bilen var fuldstændig paf, han havde aldrig oplevet at nogen havde kørt så langt og måtte da lige tjekke en ekstra gang samt høre hvor vi dog have været henne. Gik tilbage til hotellet som ligger lige ved siden af hvor bilen skulle afleveres. Undersøgte hvor toget afgik som vi skulle med næste dag. da vi skulle på seminar om katte, glæder os til at se Leslie igen.

28 September 2013

Så står der seminar på programmet, bla.a med Leslie som en af talerne. Susanne blev taget på sengen da Gerry som var tov holder kom og spurgte om hun ville introducere Leslie samt kort fortælle om Winn Faundation som vi er contry coordinatorer for i Danmark, detviile hun sevlfølgelig godt. Hjem på hotellet efter en lang dag gik ned og fik en god gang mad afsluttende med et glas Jack Daniels.

29 september 2013

Tidligt op for at pakke det sidst i kufferterne, og veje dem for at sikre os at der ikke var nogle af dem der vejede over de 23 kil de må, ned og have morgenmad og sætte kufferterne i depot så vi kunne afhente dem efter vi kom tilbage fra seminar, igen ind med toget, kom lige til klip tid. Jeg hørte de to første indlæg men besluttede mig så til at gå ud og se en lille smugle af boston, jeg blev ret fassineret af de udtag brandvæsnet skal bruge i tilfælde af brand, mange forskellige men alle i messing som var pudsede så det skinnede. tilbage og høre det sidste, seminaret sluttede kl17 tilbage til hotellet og få vores kufferter udleveret og med shuttelbussen ud til lufthavnen og så den sadvanlige rumel med sikkerhedskontrol osv. men en skøn tur.